Rome: veni, vidi, vici - Reisverslag uit Rome, Italië van Wim Goedhart - WaarBenJij.nu Rome: veni, vidi, vici - Reisverslag uit Rome, Italië van Wim Goedhart - WaarBenJij.nu

Rome: veni, vidi, vici

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

01 Juni 2016 | Italië, Rome

Al heb ik in het geheel geen klassieke achtergrond, gisteren was het wel mijn variant op Ceasar ! Ik kwam, ik zag, ik overwon ! Ik ben in Rome gekomen, ik heb Rome gezien ( nou ja, een heel klein deel) en ik heb door in Rome te komen de nodige hindernissen achter mij gelaten (zowel lichamelijke als alpencols) . Tegen vijven fietste ik samen met Saskia het Sint Pietersplein op !!!! Einde van een tocht van ruim 2400 km waarin noch mijn lijf, nog mijn hoofd, nog mijn fiets mij in de steek lieten. En natuurlijk met dank aan alle meefietsers Saskia, Michael, Ivo, Peter, Helga, Bart, en Linde en Wisse (al was het voor die laatste twee maar een heel klein stukje) voor de gezelligheid en de support bij de hobbeltjes onderweg : slecht weer, kou en af en toe een duwtje omhoog. Waarvan Saskia ook maar liefst 950 km meedeed !

De afgelopen week was nog een stevige fietsweek. Uiteindelijk de trein ons maar door de Po vlakte laten vervoeren, anders hadden we weinig tijd meer om in Rome rond te kijken. Dwars door Florence heen gefietst langs de Ponte Vecchio en daar een dag lopend de stad verkend, door de Chianti met een overnachting op een wijn -agroturissimo (en geproefd natuurlijk), per fiets de Plaza del Campo in Siena verkend , het bizarre lege landschap van de Crete aanschouwd, omhoog en weer omlaag naar de Toscane parels Pienza en Montepulciano. En stevig klimmen af en toe, opgeteld wel een paar alpencols genomen....

Daarna Umbrië in met de dorpen ook steeds weer bovenop op de tufstenen rotsen en een riviertje beneden.... Het wegdek werd steeds slechter, de wegen voller, de chauffeurs acrobatischer, de rotzooi langs de weg groter en de dorpen in veelheid steeds meer en fraaier, maar ook verlatener. De laatste nacht aan een groot meer overnacht een km of 40 van Rome, om de laatste dag via een schitterend fietspad langs de Tiber tot in hartje Rome te fietsen . De klim van de Tiber naar het Pietersplein moest een deel te voet, alleen maar Trappen om weg te komen van de Tiber naar de stad....

En toen natuurlijk het SInt Pietersplein op, voor de laatste meters en de foto,s van de eindplek, zoals zovelen daar deden ! Best wel bijzonder om op zo,n manier op zo,n plek met eeuwen historie te komen.

Morgen hebben we het plan om Vaticaanstad verder te gaan verkennen, na ons vandaag wandelend in het drukke Rome gestort te hebben, met de Trevi fontein als de grootste file plek van de stad. Niks meer gewend de afgelopen weken op de fiets! En Zaterdag nog een stukje afkicken van fietsen om bij het station aan de andere kant van Rome te komen voor de terugweg naar Deventer.

Ps: het foto opladen op iPad heeft kuren, bijgevoegd een paar plaatjes van Saskia's telefoon. Echter geen duidelijk bewijs van onze aankomst op het st Pietersplein, het bewijs komt volgende week dan maar bij het slotverhaal !


  • 02 Juni 2016 - 08:48

    Laura:

    Hai Wim en Saskia,
    Wat super geweldig om de verhalen te lezen en wat een avontuur is het (geweest). Heel erg leuk om alle foto's te zien. Petje af!!

  • 02 Juni 2016 - 09:06

    Wouter:

    Hoi Wim en Saskia, gefeliciteerds! geweldige prestatie en erg leuk om het via jullie mailtjes mee te maken. Wel een heel toepasselijke vlag: de wijnfles die op de fiets mee komt en dan in 2 glazen transformeert. Geniet van Rome en goeie reis huiswaarts. Groeten

  • 02 Juni 2016 - 10:17

    Luc Berris:

    Gefeliciteerd!
    En stoer: het vlakste deel van de tocht per trein (Povlakte), maar die 20% gewoon echt zelf opgefietst?
    Wel thuis voor zometeen en ben nog benieuwd naar het slotverhaal.
    groet, Luc

  • 03 Juni 2016 - 02:14

    Ger Thijsen:

    Proficiat Sas en Wim! Wat een geweldige prestatie. Jullie hebben een paar juweeltjes van foto's gemaakt. Vergroten en inlijsten zou ik zeggen. We zijn benieuwd naar de verdere verhalen. Groetjes.

  • 06 Juni 2016 - 09:51

    Ivo:

    Ha Wim en Saskia,

    Nou, geweldige reis en prestatie hoor!! Gefeliciteerd! en petje af..;-)
    Erg leuk om het zo mee te hebben kunnen beleven!
    Ik hoop dat Rome, ondanks de drukte en korte tijd , wel bevallen is?
    Toch wel een muntje in de Trevifontein gegooid?... want je moet natuurlijk nog eens terugkeren..;-)
    Fijn dat jullie weer goed en veilig thuis zijn...
    Zal wel wennen zijn...de dagelijkse gang weer op te pakken!

    Veel groetjes en tot ziens!
    Ivo

  • 06 Juni 2016 - 11:52

    Maria:

    Gefeliciteerd!!! Super dat het gelukt is!
    Ben benieuwd naar je reisverhaal.
    groetjes, Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Wim

Actief sinds 20 Dec. 2020
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 4451

Voorgaande reizen:

20 December 2020 - 31 December 2020

Mijn eerste reis

21 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

22 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

22 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

28 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

28 April 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

01 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

23 April 2016 - 06 Juni 2016

Op de fiets naar Rome

Landen bezocht: